Een herhaalbare swing zoals Tiger Woods

Werk aan een herhaalbare swing zoals Tiger Woods

Werk aan een herhaalbare swing zoals Tiger Woods

Tiger Woods slaat zijn ijzers rechter en nauwkeuriger dan de meeste pro's. Door de club op precies dezelfde manier te slaan, is hij in staat om zijn golfswing steeds weer te herhalen. Hoe vaker hij zijn swing herhaalt, hoe vaker hij voorspelbare resultaten genereert. Voor Tiger betekenen voorspelbare resultaten meer toernooioverwinningen en hogere verdiensten. Voor de rest van ons betekent het betere scores en lagere golfhandicaps.

Het opbouwen van een herhaalbare swing is uiteindelijk het doel van alle golfinstructies. Het geheim van een herhaalbare swing met je ijzers is om het clubhoofd haaks te houden op je swingpad. Als je dit niet doet, moet je compenserende bewegingen maken om het clubhoofd weer in de juiste hoek ten opzichte van de bal te krijgen.

Vijf sleutels tot het maken van een herhaalbare swing zijn

In verbinding blijven:

Een gemeenschappelijke factor bij goede spelers, naast lage golfhandicaps, is "verbonden blijven" tijdens de swing. Met andere woorden, goede spelers hebben een eendelige take-away van de bal, wat ik vaak benadruk in mijn golftips en golflessen. In verbinding blijven betekent dat alles - je clubhanden, armen en schouders - in één beweging van de bal weggaan als je aan je backswing begint, en ervoor zorgen dat het clubhoofd in een wijde boog van de bal weggaat.

Zet de club op het juiste vlak

Een herhaalbare swing zet de club op het juiste vlak. Om dit te doen, scharniert of draait u uw polsen als u in de backswing komt. Terwijl uw armen naar boven blijven zwaaien en uw lichaam blijft draaien, wijzen de polsen het clubhoofd naar boven terwijl uw linkerschouder de rechterschouder vervangt bij het adresseren. De hoek van de shaft naar de bal blijft hetzelfde en het clubhoofd blijft haaks op het pad van de swing.

Zwaai in de bovenste positie

Als de top van de backswing komt, beweegt je club in de "slot" positie, waar de shaft van de club horizontaal is ten opzichte van de grond en parallel aan de doellijn. Ook komt de hoek van het clubvlak overeen met de hoek van je arm. Dit staat bekend als "square" of "neutraal" en is de ideale positie om naar te streven aan het begin van de backswing. Bovendien blijven de hoek van je wervelkolom en de positie van je hoofd hetzelfde als bij het adresseren. Uw schouders zijn 90 graden gedraaid, terwijl uw heupen 45 graden zijn gedraaid. Het grootste deel van uw gewicht staat op uw rechtervoet en u voelt weerstand in uw rechterknie en rechterdij.

Behoud de kracht van de swing

Breng uw gewicht soepel terug naar uw linkerzijde en begin uw bovenlichaam af te rollen, terwijl u in de downswing komt. Laat ook je rechter elle boog (voor rechtshandigen) naar je zij zakken. Dit maakt de swing iets vlakker. (Dit is de "Magic Move" van Herb Pennick, die ik eerder in mijn golftips heb behandeld). Terwijl je je gewicht naar de linkerkant verplaatst, komt je rechterhiel iets van de grond. Probeer de hoek van 90 graden tussen je linker pols en de shaft van de club zo lang mogelijk aan te houden. Uw handen leiden de club naar de bal bij impact.

Open je schouders bij impact

Het is een algemeen idee dat je schouders weer in een rechte positie moeten staan bij impact. Ik behandel dit punt altijd wanneer ik golfles geef. In feite moeten je schouders een beetje open staan bij impact, zodat de club de ruimte heeft om het juiste pad door de bal te volgen. Kortom, je lichaam moet "uit de weg gaan" om consistent de bal te kunnen slaan met je ijzers. Eindig met een evenwichtige follow-through.

Ook belangrijk bij het opbouwen van een herhaalbare swing is het zuiver en scherp slaan van de bal. Werk aan deze oefening om je balstoten te verbeteren.

Start met het aannemen van de ideale slagpositie bij het adresseren met een van je ijzers. Begin met het verplaatsen van je gewicht naar de linkerkant (voor rechtshandigen) en til de rechter hiel een fractie van de grond. De heupen en schouders zijn lichtjes open met het hoofd boven de bal, wat het gevoel van een goede impactpositie creëert. Beweeg nu in de back swing, waarbij u uw gewicht naar de rechterkant verplaatst. Breng uw gewicht terug naar de linkerkant en zwaai de club naar beneden en door bij impact. Beweeg door de swing naar een evenwichtige positie, met je gewicht op je voorste voet.

Oefen deze oefening opnieuw en opnieuw en opnieuw totdat je voelt dat je de club op dezelfde manier swingt. Het opbouwen van die herhaalbare swing zorgt voor nauwkeurigheid, consistentie en een lagere golfhandicap. Die van jou lijkt misschien niet op die van Tiger, maar hij kan wel consistentere en betere resultaten opleveren.

Reactie plaatsen